Sneseglat i bokhyllan?

Standard

Ja, kanske det, har hamnat i Egypten för sisådär 3000-4000 år sen…. Det började med att vi var o tittade på utställningen med ”King Tut” o hans gravgåvor, sen har jag fortsatt läsa om det skrammelgamla Egypten. Det började med Christian Jacqs boksvit Vishetens sten i 4 delar,  Tack Anita för tipset!  sen fortsatte jag med Ramses i 5 delar av bara farten. Eftersom författaren är egyptolog så har jag inbillat mig själv, att även om det är skönlitterära böcker, vilar de LITE mer på saklig grund än rena hittepåromaner. Men oavsett verklighetsgrund gillar jag dom, böckerna alltså.

Det jobbigaste är att det tar så lång tid för mig att läsa numera, å ännu längre tid för att förstå o kanske minnas det jag läst.

Ikväll fastnade jag framför ett program på Kunskapskanalen om Pi Ramesse, Ramses II nya huvudstad, som varit försvunnen i 3000 år ungefär. Nu har de hittat var den låg, mycket intressant, å dom har med markradar kunnat visa gatunätet o grunderna till hus, palats och tempel. Programmet kommer i repris i morgon o på måndag,

2 responses »

Kommentera

